צרו קשר - 054-6600113

פוסטים חדשים

חדש אדר כמנוף להגברת מידת השמחה שבי

Feb 14, 2016 על ידי רחל פישר

...

הט"ו בשבט שבתוכי

Jan 24, 2016 על ידי רחל פישר

  ט'ו בשבט ה"אנושי"...

על צמיחה וצניחה בזוגיות לטווח הארוך

Jan 11, 2016 על ידי רחל פישר

אתמול סיפרה לי אישה יקרה, הנשואה מזה 6-7...

תאריך שצוין אינו חוקי.

מאמרים אחרונים

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור...

על Mar 10, 2024

משנכנס אדר מרבין בשמחה

אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל...

על Feb 14, 2024

מלחמות היהודים - חלק ב

בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד...

על Feb 6, 2024

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים...

על Feb 6, 2024

מאור פנים ושמחה והשפעתם על הילדים

דקלה נכנסת הביתה בהתקף זעם, רואה את ילדיה משתוללים, היא מתקרבת אליהם וצועקת: "מה קורה פה. למה אתם לא נכנסים למקלחת? הרי שאלתי והסכמנו שבשעה הזו. היית

על Mar 29, 2023

סדנאות הורים

יכולים אנו, ההורים, לבוא ולטעון, לשם מה ללכת לסדנא מסוג זה? הרי גם הורינו היו הורים, וכן הוריהם וכן הלאה, עד סוף כל הדורות הסתדרו בכוחות עצמם. אם כן מה התחדש לו בדורנו? 
נכון הדבר שהורינו לא פנו לסדנאות מעין אילו מסיבות שונות, ואזכיר כמה מהן: 
א) פשוט לא היו כאלה.
ב) יתכן שהיו פחות זקוקים בגלל המבנה המשפחתי ההיררכי הברור. היום ישנם שינוים במבנה 
התא המשפחתי והזוגי. קיימת מבוכה גדולה והרבה פעמים אין כלים להתמודד עם השינויים המהירים.
ג) אולי כן היו זקוקים, אלא שלא הייתה מודעות לעניין. אנשים לא יכלו לשים את האצבע על הבעיה ופירשו זאת בצורות שונות.
ד) סמכות ההורים המתרופפת. 

מתוך הנאמר לעיל, אפשר להבין שהיום אנו חיים בתקופה של שינויים גדולים, תכופים ומשתנים. לחיים שלנו נוספו מטלות רבות שלא תמיד יש את הכוחות לעמוד מולם. כמו כן, אנו נמצאים
גם כאן בארצנו הקטנטונת, במעין כפר קטן שכולם מכירים את כולם ונתונים ללחץ חברתי חזק,
לעשות כמו כולם. השפע הטוב והפחות טוב, התפיסה החומרית של העולם המערבי, לא מיטיבים עמנו בחלק גדול מהמקרים. כך, אנו עומדים חסרי אונים מול כל העוצמה הגדולה הפרושה מול עינינו.
ובאמת, מדוע יש היום לימודים כמעט לכל נושא בתחומי החיים ולא יהיו לימודים בתחום ההורות? אם נסתכל על זה כך, הרי שנראה לנגד עינינו זכות גדולה ללמוד גם על התחום הזה, הכול כך חשוב ודומיננטי בחיינו. 

מדוע בקבוצה?
תשובה פרקטית, זה פשוט יותר זול, אבל באמת יש תשובות יותר עמוקות ואמיתיות.
לאחווה ול"ביחד" של הקבוצה, ישנה עוצמה גדולה. כוח של חיזוק וגילוי דברים שהיינו חסומים אליהם. דרך המיקרוקוסמוס של הקבוצה, אנו פוגשים את מנגנוני ההתנהגות שלנו. את הדפוסים שתקעו אותנו במערכות היחסים שלנו במשפחה ובעיקר עם ילדינו. אנו מגלים מצבים שבעבר קרו, אך לא היינו מודעים אליהם. כאן, בקבוצה מוגנת, בסיטואציות חברתיות מוכרות, כאשר אנו מגיבים ואנשים מגיבים כלפינו, הקשיים צפים ועולים. העימות בקבוצה שאנו באים ללמוד איתה ודרכה, גורמת לטלטול וחשיבה מחודשת. אנשים מתחילים לבדוק עצמם, מה קורה ,איך, ולמה. המציאות מוכיחה, וגם מניסיוני, שתמיכה קבוצתית מביאה להצלחה מירבית בבעיות מסוימות.

מה סוד כוחה של הקבוצה?
ישנם אלמנטים וכוחות שונים בקבוצה, כאשר כל אדם מביא את הייחודיות שלו, את המבט שלו.
כשהאדם משתף את הקבוצה בבעיה הספציפית שלו, הוא נהנה לא רק מתגובת המטפל אלא גם 
מקבל את ההתבוננות המיוחדת של האנשים בקבוצה. הוא פוגש עצמו דרך עיניים אחרות. הבעיה
שהביא משתקפת במראות שונות ורבות, שהרי האנשים בקבוצה שונים זה מזה. השתקפות זו יכולה להאיר על חלקי נפש נסתרים ואספקטים נפשיים שהאדם לא היה מודע להם קודם.
דרך ההשתקפות של עצמו אצל הזולת, האדם יכול להבין בצורה טובה יותר את ההתנהגויות והמניעים שלו. 

לסיכום: 
הקבוצה היא סוג של מיקרוקוסמוס לעולם החיצוני. מעין מעבדה קטנה. החשיפה דומה לזו שבחוץ; ישנם מגוון של אנשים ומגוון של תגובות. הקבוצה נותנת "פידבק" בעל עוצמה גדולה שאינה דומה לתגובה שאפשר לקבל מחוץ לקבוצה.
אחד הדברים החשובים במפגש הקבוצתי הוא התמדה לאורך זמן. הפגישות החוזרות ונשנות הופכות את החברים בה לקבוצה אמיתית, קבוצה שיש בה קשר חיובי רגשי עמוק. על בסיס קשר זה נוצרת התמיכה והפתיחות בין חבריה. וכך, כאשר מופנית אל האדם ביקורת, הוא חש שהיא נובעת מעמדה של קבלה וחיבור חיובי. אין כאן מצב של "פגע וברח", אלא של רצון לעזור להקשיב לתמוך ולצמוח.

נושאי השאלות:

אירועים מהעבר

מאמרים שונים

הרהורים על האימהות שלי

בתחילת דברי אצהיר: אני גאה באימהות שלי. גאה בילדי! [גם בבעלי, אבל זה נושא אחר] משחר ההיסטוריה "האימא" נתפסה כמשהו מובן מאליו; מתחתנת עם איש...

מאמרים נוספים

האם נכון לשפוט את הילד ובכלל?

קשר בין ההורים וילדיהם בעצם מהותו הוא "קשר עצמי לא מותנה"; הילד וההורה בכל מצב ובכל תנאי,לא ניתן להפרידם- הילד בעצם חלק בלתי נפרד מההורה.

מאמרים נוספים

הילד לא הולך בתלם 2

במאמר הקודם עסקנו בהבנת התופעה בה הילד שלנו, בו השקנו עמל וטרחה, בו זרענו חינוך ותקווה, לא הולך בדרך אותה התווינו. במאמר זה ננסה להבין ולבחון את...

מאמרים נוספים

כיצד נעצים את הקשר הזוגי?

במאמרים הקודמים עסקנו בשני נושאים עיקריים: האחד, "לדבר את האהבה הזו". כלומר לא רק להרגיש את האהבה והקשר, אלא לדבר אותו על מנת להיות מודעים אליו...

מאמרים נוספים

בני נוער הומוסקסואלים דתיים – דרכי התמודדות והמלצות

עבודה זו מבוססת על סדרת מפגשים בלתי אמצעיים עם משפחות וזוגות שיש בתוכם נער או בחור עם נטייה הומוסקסואלית.

מאמרים נוספים

יומן סדנאות

Closest Events
All events on this day