צרו קשר - 054-6600113

פוסטים חדשים

חדש אדר כמנוף להגברת מידת השמחה שבי

Feb 14, 2016 על ידי רחל פישר

...

הט"ו בשבט שבתוכי

Jan 24, 2016 על ידי רחל פישר

  ט'ו בשבט ה"אנושי"...

על צמיחה וצניחה בזוגיות לטווח הארוך

Jan 11, 2016 על ידי רחל פישר

אתמול סיפרה לי אישה יקרה, הנשואה מזה 6-7...

תאריך שצוין אינו חוקי.

מאמרים אחרונים

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור...

על Mar 10, 2024

משנכנס אדר מרבין בשמחה

אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל...

על Feb 14, 2024

מלחמות היהודים - חלק ב

בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד...

על Feb 6, 2024

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים...

על Feb 6, 2024

מאור פנים ושמחה והשפעתם על הילדים

דקלה נכנסת הביתה בהתקף זעם, רואה את ילדיה משתוללים, היא מתקרבת אליהם וצועקת: "מה קורה פה. למה אתם לא נכנסים למקלחת? הרי שאלתי והסכמנו שבשעה הזו. היית

על Mar 29, 2023

הילד לא הולך בתלם 2

על ידי רחל פישר על Aug 15, 2011

במאמר הקודם עסקנו בהבנת התופעה בה הילד שלנו, בו השקנו עמל וטרחה, בו זרענו חינוך ותקווה, לא הולך בדרך אותה התווינו. במאמר זה ננסה להבין ולבחון את דרכי ההתמודדות.
כל ילד, כל נער ונערה הם שונים וייחודים. וממילא דרך ההתמודדות צריכה להיות גמישה ומתאימה לאישיותו של הילד. ייתכן והורה אחד יחוש שכך יותר נכון עם הילד שלו, והורה אחד ירגיש אחרת. לכן על הורה, בסייעתא דשמיא  לפעול ולזהות את דרך הישרה והמתאימה לנפשו ולאישיותו של הילד שלו.
אנו מאמינים כי תקשורת כנה וטובה עם הילד היא דרך בסיסית והכרחית להתמודדות עם המצב. לכן, על האבא או האימא (מי שקרוב לילד ומשוחח עמו מידי פעם) או שניהם, להזמינו לשיחה, לקבוע זמן המתאים לשני הצדדים על מנת לדון בשינוי בו הם הבחינו בדרכו ובהתנהלותו של הילד.
יצירת חוזה
בשלב הראשון בשיחה  נדבר בטון נעים על מנת ליצור אווירה רגועה. נשים לב לטון הדיבור שלנו לאורך כל השיחה. אין להיגרר לצעקות ומריבות קולניות. זה לא יקדם אותנו, ואולי רק יחמיר המצב חלילה.
נדבר עם הילד על כך שכרגע יש התנגשות ערכית בין אורח החיים בבית לאורח החיים שלו ונאמר לו כי אנו רוצים לבנות עימו מעין "חוזה", הסכם. ההסכם נועד בכדי למנוע עימותים הדדים, ולבנות מעין תאום ציפיות חדש. כדאי לתת לילד להיות הראשון שפותח ואומר על אילו עניינים לדעתו, צריך החוזה להיכתב. אנו נקשיב לדבריו. כבר מראש נדגיש, לילד לא קל לפתוח את סגור לבו לפנינו לכן אם ברצוננו שהוא ייתן בנו את אמונו, עלינו לבוא לשיחה עם מוכנות פנימית להקשיב לו באמת, להיות אתו ולנסות להתחבר לעולמו למרות השוני מעולמנו אנו.
כאשר יגיע תורנו, נאמר אנו על אילו עניינים נראה כי צריך לבנות הסכם חדש. למשל, אם הילד מסתובב בבית ללא כיפה למורת רוחנו, נאמר לו שבכדי שנוכל לחיות ביחד בבית בשלום, חייבים להגיע להסכמה בעניין הזה.
שלב ב: הבהרת ערכי הבית
בשלב זה ההורה פועל בשני מישורים: במישור הראשון, מתייחס לדברי הילד. אם כרגע אין להורה תשובה עניינית אפשר לומר: "שמעתי מה שאמרת ואחשוב על כך", שווה לחשוב ואף להתייעץ על כך ולא לשלוף תשובה שנצטער עליה.
במישור השני, כאשר יש להורה תשובה יש, ראשית כל לתת לילד אמפתיה- תחושה ששמעתי, הקשבתי, הבנתי, אבל לא בהכרח הסכמתי. כדאי אף לנסות ולחזור על דבריו של הילד במילים שלנו, בכדי שיחוש את ההבנה שלנו אל דבריו. תחושה זו מעניקה לילד הרגשה טובה, והיא פתח לשיחה רגועה ומקדמת יותר שכן הילד כבר לא מרגיש מאוים.
לאחר שמיעת הדברים נאמר לו בצורה מכבדת אך ברורה, שהבית שלנו מתנהל על פי ערכים תורניים מסוימים. אנו מבינים שכעת הוא בחר דרך אחרת, אך הבית, דרכיו ואמונותיו לא השתנו. מאוד לא מומלץ לשלב דברי מוסר והאשמה בדברינו. אפשר ואף רצוי, להוסיף שהוא יקר לליבנו ואנו רוצים שהוא ימשיך לגור איתנו אבל הוא צריך לדעת שכאן, בבית הזה, כולם מתנהגים על פי אותם הכללים, וזה כולל את כל הדברים החשובים לנו ושאותם אנו עושים בפרהסיא בבית.
ושוב נדגיש כי יש לשים לב לסגנון הדיבור. לא לקשור את הדברים לילד, אלא לומר שכולנו, כל בני הבית, מחויבים ללכת בדרך זו ללא יוצא מן הכלל. אמירה מסוג זה משדרת שהדברים שייכים לכולם ולא רק לו. חשוב להדגיש, שהחוזה חייב לכלול גם דברים שיהיו ל"טובתו" של הילד על מנת שהילד ירגיש שבאמת
הולכים גם לקראתו.
שלב ג': גמישות בתחום האישי.
בשלב ב' הזכרנו את הדברים שאנו עושים בביתנו בהם אין חולק שאסור לוותר.
בתחום האישי של הילד בינו לבינו, בדברים שפחות משפיעים למהלך החיים הפומבי של הבית, חשוב לתת לו יותר מרווח ולא "לחפש אותו" בכוונותיו בתפילה, בברכות, ובמעשים שלו עם עצמו. חשוב עד מאוד שנבחין ונדע מה מחובתנו לדרוש- שאלו הדברים המשפיעים והנגלים לעיני כל, ומה אין מחובתנו לדרוש, ואף מחובתנו לוותר על כך, עם כל הקושי שבדבר.
דוגמא רווחת היא בנושא ביגוד:  את גדרי הצניעות יש לדרוש ולהקפיד ולסכם בחוזה. על מה שחשוב לנו לא נוותר ועל החלק האחר נדבר באופן כללי, כך שנבין כולנו את רוח הדברים.
במאמרי החסידות כתוב שכשמתעוררת לאדם בעיה הוא שוקע בתוכה כך שאינו יכול לבחון אותה בצורה עניינית כי יש לו נגיעות בדבר, כנאמר בדברי חז"ל: "אין אדם רואה נגעי עצמו". במצב בו אנו   מתמודדים עם ילד שאינו הולך בתלם, עלינו להשתדל לצאת מהמסגרת של הורה-ילד, לתפוס מרחק ולמרות הקושי להחליט על דרך פעולה שתכוון על ידי השכל וההיגיון בבחינת "מח שליט על הלב". בצורה זו קל יותר יהיה למצוא פתרונות מתאימים. אמנם עצם ההתנתקות קשה ולעיתים כמעט בלתי אפשרית ולכן כהמלצה כללית, כדאי, לפחות בתחילה לשתף אדם קרוב. להתייעץ. לא לפעול לבד.
המעורבות הרגשית מונעת מאיתנו, בעיקר בהתחלה למצוא את הדרך הנכונה. רגשות האשמה, הכעס, הבושה, העלבון, האהבה, כל אלו יחד לעיתים קרובות "מסנוורים" אותנו מלמצוא את דרך הישר. לכן הכרחי לשתף ולהתייעץ. זה לא בושה, להפך, זו לקיחת אחריות אמיתית.  
להלן כיווני חשיבה נוספים, על  כל אחד מהם ניתן לכתוב ולהרחיב עוד רבות, אך כעת הם נועדו רק לפתוח את המחשבה, וכל הורה ומשפחה יבחרו את המתאים והטוב עבורם.
• אנו מודעים לרגשי האשמה, אך יודעים כי אלו לא יקדמו אותנו כרגע. אנו מאמינים שפעלנו הכי טוב שיכולנו, ורצון ה' היה שנגיע למציאות הנוכחית, ועימה נתמודד בע"ה  כראוי.
• אנו ממשיכים לדבוק בערכינו, אך אנו נמנעים מלהשליטם בכוח, הכול יעשה בדרך של תקשורת ודיבור כנה.
• אנו סבלנים. אנו מאמינים כי השינוי הוא תהליך. לכולם קשה להתרגל למצב החדש, וממילא אנו זקוקים לזמן. זמן לחשוב, להפנים, לפרוק, לפעול, ואף לבכות.
הסבלנות החינוכית דורשת גבורה נפשית מכיוון קשה לנו כבני האדם, לסבול לאורך זמן את הפער בין המצוי לרצוי מבלי להתייאש, מבלי לכעוס.
בתחילת הבריאה נאמר במדרש- שעלה בדעת הבורא לברוא את העולם במידת הדין וראה שאין העולם יכול להתקיים, לכן הקדים מידת הרחמים ושתפה למידת הדין.
כלומר, הסבלנות האלוקית החינוכית, מתבטאת בכך שהקב"ה מקדים רחמים לדין. הוא נותן לנו  זמן לתשובה, לתיקון ובכך מאפשר לאנושות להתגבר על כישלונותיה ולהתקדם על פי הקצב העצמי שלה.
יש מצבים בהם אנו חשים כי אנו מדברים ומדברים, מסבירים ומבינים, אך שוב דבר לא נכנס. זוהי תחושה מתסכלת המשדרת מעין "אין קליטה". ההסבר לכך נמצא בדברי הרבי מקוצק.  הרבי שאל: מדוע בפרשת קריאת שמע נאמר: "והיו הדברים האלו על לבבך", ולא בלבבך? וענה:  כי צריך שהדברים יהיו מונחים כאבן על הלב ובשעת רצון יפלו לתוכו.
פעמים רבות הלב סגור, אך אנו ממשיכים להניח אמרינו על הלב, באמונה ובתפילה לעת רצון קרובה, בה הלב יפתח והדברים יכנסו לתוכו.
אנו ממשיכם להאמין בילד שלנו, בנשמה הטהורה שבו. אנו מאמינים כי הדברים מונחים על לב בנינו והם רק ממתינים לשעת הכושר שהלב יפתח ואז הם יפלו ויחלחלו בע"ה.
השקעה חינוכית לעולם לא מבוזבזת, לעתים השפעתה מיידית ולעתים היא נראית לאחר זמן רב. מתוך כך אין היתר, ואף אסור להתייאש.
אין אנו יודעים דרכי הקב"ה, אך אנו מאמינים שהכול פועל בדיוק. אנו ממשיכים להשתדל ולעשות, והשאר-ה' הטוב בעניו יעשה.
               
 

מאמרים נוספים 2789 צפיות

מחבר

רחל פישר

רחל פישר

מטפלת רגשית בהורים וילדים ויועצת זוגית לפניות - 054-6600113

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

על ידי רחל פישר על Mar 10, 2024

כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור אחרת.להמשך המאמר ←

משנכנס אדר מרבין בשמחה

משנכנס אדר מרבין בשמחה

על ידי רחל פישר על Feb 14, 2024

אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל מאיר לעם ישראל והשמחה מאפיינת אותו.להמשך המאמר ←

מאמרים נוספים 110 צפיות
רגע לפני שמתחילות כאן  מלחמות- היהודים... חלק א

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים הישנים, מתחילים גם להתעורר עוד כמה 'שרירים'. להמשך המאמר ←

 מלחמות היהודים - חלק ב

מלחמות היהודים - חלק ב

על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024

בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד אזרחים שלא גרים בביתם.להמשך המאמר ←

כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד

כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד

על ידי רחל פישר על Mar 29, 2023

אחד הצרכים החשובים לבניית ועיצוב עולמו הפנימי של הילד מתבטא באחדות ההורית. בספר הזוהר מובא, שהחכמה [המקבילה לאבא] והבינה [המקבילה לאמא] הם "שני רעים שאינם נפרדים לעולם".להמשך המאמר ←

מאמרים נוספים 307 צפיות

פעולות

נושאי השאלות:

אירועים מהעבר

מאמרים שונים

האם נכון להיות חבר של הילד שלי?

אחד הדברים החשובים בקשר עם הילדים שלנו הוא פיתוח קשרי חברות ביננו לבינם. אם חלילה חסרה התעניינות כנה בילד, בצרכיו ובכלל במה שעובר עליו הוא עלול...

מאמרים נוספים

כוחן של מילים

לאחרונה חגגנו את ט"ו באב, 'יום האהבה'. אהבה זו היא לא רק בין זוגות אלא בכלל בין בני אדם, במשפחה ובין הורים לילדים. כמה דרכים משמשים לביטויה של...

מאמרים נוספים

מילה בונה? מילה הורסת?

יש מילים ומשפטים למכביר, מילים אשר יכולות לבטא היטב את מה שאנו מרגישים וחושבים, הולך ונעלם. ולמה? כי זה "קול" לדבר במילים חסרות משמעות אמיתית. יותר...

מאמרים נוספים

הבחירה שלי

הבחירה הינו האקט שמבדיל אותנו- בני האנוש- משאר יצורי העולם. הרעיון העמוק של הבחירה אומר, שאני ואת יכולים לקחת אחריות על מעשינו, להחליט לעשות כך...

מאמרים נוספים

הילד לא הולך בתלם

אחת האפשרויות הנעימות יותר היא לפתוח בשיחה בין הילד להוריו כשהוא רוצה לספר, או יותר נכון לעדכן אותם על שינוי בדרכו, על החלטתו לפרוש מהדרך.אופציה...

מאמרים נוספים

יומן סדנאות

Closest Events
All events on this day