צרו קשר - 054-6600113

פוסטים חדשים

חדש אדר כמנוף להגברת מידת השמחה שבי

Feb 14, 2016 על ידי רחל פישר

...

הט"ו בשבט שבתוכי

Jan 24, 2016 על ידי רחל פישר

  ט'ו בשבט ה"אנושי"...

על צמיחה וצניחה בזוגיות לטווח הארוך

Jan 11, 2016 על ידי רחל פישר

אתמול סיפרה לי אישה יקרה, הנשואה מזה 6-7...

תאריך שצוין אינו חוקי.

מאמרים אחרונים

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור...

על Mar 10, 2024

משנכנס אדר מרבין בשמחה

אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל...

על Feb 14, 2024

מלחמות היהודים - חלק ב

בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד...

על Feb 6, 2024

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים...

על Feb 6, 2024

מאור פנים ושמחה והשפעתם על הילדים

דקלה נכנסת הביתה בהתקף זעם, רואה את ילדיה משתוללים, היא מתקרבת אליהם וצועקת: "מה קורה פה. למה אתם לא נכנסים למקלחת? הרי שאלתי והסכמנו שבשעה הזו. היית

על Mar 29, 2023

עד כמה אנו פנויים רגשית לקול ילדינו

על ידי רחל פישר על Nov 8, 2022

עד כמה אנו פנויים רגשית לקול  ילדינו הקורא לנו/ מאת רחל פישר, פסיכותרפיסטית ויועצת זוגית ומשפחתית

 

חזרנו לחיים, לשגרה הטובה, לענייני החולין, העבודה, הלימודים [וכמובן גם לענייני הבחירות… שיעברו כבר, וננקה עצמנו מן האווירה שנתלוותה להם].

היום נעסוק בסוגיית הפניות שלנו לילד. עד כמה אנו "שומעים" לקריאתו אלינו, עד כמה אנו קשובים למצוקותיו.

יש סיפור יפה על בעל התניא-מייסד חסידות חב"ד ובנו הנקרא האדמו"ר האמצעי: הם גרו באותו הבית בקומות שונות. האדמור האמצעי [להלן "הבן"]  למד בחדרו בריכוז רב ואביו שהה בקומה העליונה. בקרן זוית של חדר הבן עמדה עריסת בנו התינוק.

לפתע נפל התינוק מהעריסה ואביו המרוכז בלימודיו כלל לא שמע את קול בכיו. האדמור [הסב] שמע 

את בכי התינוק ומיד הפסיק מלימודו וירד כהרף עין, הרים והרגיע את התינוק. בנו מאידך

עדיין לא הבחין במתרחש, לא שם לב שאביו ובנו נמצאים בחדרו. הוא היה שקוע עד 

כדי כך בלימודו.  לאחר זמן ובשעת הכושר הראויה, הוכיח האדמו"ר הזקן את בנו, והסביר לו

שריכוז כה עצום בלימוד כלשהו ואפילו בלימוד תורה, אסור שימנעו ממנו להקשיב 

לקול תינוק בוכה. וכך כתוב שם:  "אין לו לאדם להיות כל כך שקוע באיזה עניין שהוא, ויהיה אפילו 

עניין הכי נעלה, עד שלא ישמע קול ילד בוכה בקרבתו או בסביבתו ואפילו בריחוק מקום….. 

באופן שיפסיק השומע מעניינו, יטפל בילד הבוכה ויעשה כל התלוי בו למלא את החסר לילד".

מימוש עצמי ורוחני של אדם לא יכול להיות על חשבון מערכת יחסים של נתינה  למישהו אחר ובפרט שזה 

בן משפחתו.

המחשבה של אדם "שחייו קודמים" במובן של מימוש-עצמי, ולכן לא שם לב לאחרים- מוטעית.

יכול להיות הורה שהוא אדם טוב בעל מידות טובות, הדואג למלא את הצרכים של ילדיו 

מבחינה גשמית ורוחנית.  קונה להם את מה שהם זקוקים, וכן דואג לחינוכם מבחינה רוחנית. יחד 

עם זאת שוכח לשים לב לרגשותיו של הילד, למצבי רוחו,  לרצון הקטן המפעם בילד ומשווע לכך 

שיתעניינו בו, שישאלו לשלומו. העדר הביטוי הרגשי מעיד על חסר מסוים ביחס ההורי.

 

בדרך כלל הסיבה האמיתית לחוסר תשומת הלב של ההורה הינה היותו עסוק יתר על המידה בעצמו ובענייניו, 

ואז מתוך הריכוז, הלחץ או הטירדה הוא לא פנוי לשים לב לכאבו של הילד, או לרגשות אחרים. 

לרוב זה לא נובע מרוע לב או מהתעלמות  מכוונת, אלא פשוט מחוסר מודעות מסוימת לצרכיו הרגשיים של ילדו.

ניתן דוגמא: הילד שקוע במשחק ובתוך כך, ללא שימת לב רץ למטבח, נתקל בשולחן, וסיר שהיה עליו 

נפל ותכולתו נשפכה על הרצפה.  ההורה רואה את הלכלוך על הרצפה ומתעצבן. חוקר מי עשה, איך קרה וכששומע שזה הילד הזה, הוא כועס עליו, תוקף אותו במילים לא נעימות: "אתה פרא אדם, לא יוצלח, מפיל דברים… " וכן על זו הדרך.

הילד מנסה להסביר מה קרה, שזו באמת לא אשמתו, הוא נתקל ללא כוונה, ומוכן גם לנקות, אבל ההורה בשלו, לא מקשיב.

המילים של ההורה פוגעות בילד, פוצעות את נפשו. הוא מרגיש מבוזה ומושפל על כך שלא מקשיבים לו, אין לו מקום להסביר שבאמת לא התכוון להזיק.

מה לומד הילד ממקרה זה, ובמיוחד אם מקרים כאלו חוזרים ונשנים בסיטואציות שונות?

הוא לומד ומפנים שאם מקרה כזה או דומהו ישנה ויחזור, אל לו להודות. הפחד מתגובת ההורה יגרום לו שלא להודות בטעות ואולי אף לשקר.

אלו ההורה היה נח לרגע, לוקח נשימה לאחר שראה מה קרה, מקשיב לדברי הילד, מנסה לברר איתו מה קרה, ולאחר מכן מגיב ממקום יותר הגיוני, יותר שקול, הוא היה משיג הרבה דברים ערכיים: 

קודם כל הילד לומד שמותר לטעות. זה קורה וזה לגיטימי. כולנו טועים [גם ההורים]. הוא גם היה מפנים שההורה שלו מקשיב לו גם כשנוצרת סיטואציה פחות נעימה. ההורה יודע להכיל מצבים שלא נוחים לו, וכך הילד ילמד ערך חשוב של הכלה, איפוק, הכנסת הגיון לכל מיני מקרים כאלו ואחרים. כמו כן הקשר בין ההורה והילד יעמיק. ההורה בקשר אתו כשהכל הולך נעים וטוב וגם כשפחות. בצורה זו יש סיכוי טוב שהילד ירצה להמשיך ולשתף את ההורה גם במצבים אחרים ושונים.

 

מה שורש הבעיה?

ההורה עסוק בעצמו, במה שמפריע לו, במה שעובר עליו ולא פנוי רגשית לילד.

עיסוק זה של האדם בעיקר בעצמו מונע ממנו לראות את זולתו. הדבר נכון בקשר בין ההורים לילדיהם, אך לא רק, זה קורה וקיים בכל סוגי היחסים במשפחה. בין אחים, בין אישה לבעלה, ובוודאי גם קורה ביחסים מחוץ למשפחה.

יש רק להאיר, שקורה שעובר עלינו ארוע משמעותי ואנו לא פנויים להקשיב באותו הרגע לזולתינו, זה נורמלי וזה קורה, אבל זה המצב היוצא דופן המתרחש לעיתים יותר רחוקות.

אם כדרך שגרה אחד מבני הזוג שקוע בעיקר ברצונותיו, בצרכיו ובמימושו העצמי, אינו 'רואה' את בן זוגו, הרי שיש לפנינו מתכון ליצירת בעיות. כגון: הבעל מגיע באיחור הביתה אחרי שאשתו ביקשה ממנו שיקדים… הוא מאחר בכמה דקות. ברגע שנכנס, לפני ברכת השלום,  מחכה לו מטריית 'ברכות'. אשתו צועקת עליו, מטיחה בו דברים, והוא אפילו לא מצליח להשחיל מילה בתוך כל המבול הזה. היא לא פנויה להקשיב, עסוקה בעיקר בעצמה, בפגיעה שלה בשל האיחור. הרי היא איננה יודעת מדוע הוא איחר בכמה דקות. אולי היתה לו סיבה טובה. פקקים? מי יודע. לא היתה לו אפשרות להסביר עצמו.

נראה לי שאנו יכולים להבין מכאן עד כמה חשובה ההקשבה האמיתית לכל אחד ואחת, וקל וחומר לבני המשפחה שאיתם האינטראקציות הכי קרובות ותמידיות.

ככל שנלמד את עצמנו להקשיב טוב יותר, נלמד לפנות את מחשבתינו, לשמוע מה יש לו לאדם העומד מולינו לומר, להרפות את עצמנו, ולהיות לכמה דקות עם הזולת ועם מה שיש לו לומר, כך יתפתח הקשר הטוב.    ההקשבה והמחשבה על הזולת תיצור הזדהות שכל כך חשובה על מנת ליצור יחסים קרובים. השמחה של השני תהיה גם שלי, נלמד להרגיש את נפש זולתינו באמת.

 

יש לזכור כי התקשורת עם בני המשפחה אינה עומדת רק על הענקת הצרכים הגשמיים ואפילו הרוחניים, אלא  להיות שם אתו ובשבילו. כשאנו ניצבים עם השני, מקשיבים לו באמת, נוצרת אחדות, קשר חם יותר.   ההערכה והאהבה מתפתחים ומתעצמים. 

שנזכה ללמד  את עצמנו יותר ויותר  להקשיב לבני המשפחה, לבני הזוג לילדים ובכלל. נחזק גם את ההקשבה העצמית שלנו בתוכינו, וכך נהיה יותר שמחים מחוברים לעצמינו ולזולתינו.

בעז"ה נעשה ונצליח

 

לפניות: רחל פישר rahelfisher@gmail.com

054-6600113 לאתר rahelfisher.co.il

 
מאמרים נוספים 316 צפיות

מחבר

רחל פישר

רחל פישר

מטפלת רגשית בהורים וילדים ויועצת זוגית לפניות - 054-6600113

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה

על ידי רחל פישר על Mar 10, 2024

כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור אחרת.להמשך המאמר ←

משנכנס אדר מרבין בשמחה

משנכנס אדר מרבין בשמחה

על ידי רחל פישר על Feb 14, 2024

אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל מאיר לעם ישראל והשמחה מאפיינת אותו.להמשך המאמר ←

מאמרים נוספים 110 צפיות
רגע לפני שמתחילות כאן  מלחמות- היהודים... חלק א

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים הישנים, מתחילים גם להתעורר עוד כמה 'שרירים'. להמשך המאמר ←

 מלחמות היהודים - חלק ב

מלחמות היהודים - חלק ב

על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024

בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד אזרחים שלא גרים בביתם.להמשך המאמר ←

כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד

כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד

על ידי רחל פישר על Mar 29, 2023

אחד הצרכים החשובים לבניית ועיצוב עולמו הפנימי של הילד מתבטא באחדות ההורית. בספר הזוהר מובא, שהחכמה [המקבילה לאבא] והבינה [המקבילה לאמא] הם "שני רעים שאינם נפרדים לעולם".להמשך המאמר ←

מאמרים נוספים 307 צפיות

פעולות

נושאי השאלות:

אירועים מהעבר

מאמרים שונים

כיצד נעצים את הקשר הזוגי?

במאמרים הקודמים עסקנו בשני נושאים עיקריים: האחד, "לדבר את האהבה הזו". כלומר לא רק להרגיש את האהבה והקשר, אלא לדבר אותו על מנת להיות מודעים אליו...

מאמרים נוספים

חינוך עקיף - האם קיים דבר כזה?

אנו נוטים לתת משקל גדול להשפעתו של חינוך ישיר, כגון, דיבור ומעשים על חינוכם והתנהגותם של ילדינו. במאמר זה ננסה להוכיח שהמצב הזה לא בהכרח מדויק,...

מאמרים נוספים

רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א

חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים...

מאמרים נוספים

והם חיים בעושר ובאושר עד היום הזה….?

האם ניתן לשמר אהבה זוגית במשך שנות חיים?שאלה טובה. הרי היום אנו עדים לגרף תלול בגירושין, ויותר מכך, לעתים גם שנשארים ביחד יש בגידות, ואנשים [לפחות...

מאמרים נוספים

תפקידנו כהורים

גם הורים אשר דורשים מילדם דרישות בלתי פוסקות וכועסים עליו כשהוא אינו ממלא את רצונם, בתוך תוכם, בעמקי נפשם, חשוב להם לראותו מתפתח בצורה נורמטיבית...

מאמרים נוספים

יומן סדנאות

Closest Events
All events on this day