פוסטים חדשים
על צמיחה וצניחה בזוגיות לטווח הארוך
Jan 11, 2016 על ידי רחל פישר
אתמול סיפרה לי אישה יקרה, הנשואה מזה 6-7...
פוסטים קודמים
מאמרים אחרונים
עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה
כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור...
על Mar 10, 2024
משנכנס אדר מרבין בשמחה
אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל...
על Feb 14, 2024
מלחמות היהודים - חלק ב
בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד...
על Feb 6, 2024
רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א
חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים...
על Feb 6, 2024
מאור פנים ושמחה והשפעתם על הילדים
דקלה נכנסת הביתה בהתקף זעם, רואה את ילדיה משתוללים, היא מתקרבת אליהם וצועקת: "מה קורה פה. למה אתם לא נכנסים למקלחת? הרי שאלתי והסכמנו שבשעה הזו. היית
על Mar 29, 2023
מאמרים נפוצים
שלבים בזוגיות
לפני מספר ימים הגיעה אלי אישה יקרה. היא פתחה ואמרה: \"הייתה שבת נוראית. בעלי דיבר אלי לא יפה לפני הילדים, והאשים אותי בכל מיני דברים. כעת השבת...
3668 צפיות
דילמות ודרכי התמודדות של בני נוער הומואים בציבור הדתי והחרדי בישראל
מעט רקע תיאורטי קיים בנושא התמודדותם של בנים דתיים הומוסקסואליים. מתוך הנחה שרווחה שהומוסקסואליים "אינם קיימים בציבור...
3215 צפיות
בני נוער הומוסקסואלים דתיים – דרכי התמודדות והמלצות
עבודה זו מבוססת על סדרת מפגשים בלתי אמצעיים עם משפחות וזוגות שיש בתוכם נער או בחור עם נטייה הומוסקסואלית.
3130 צפיות
ילד זקוק לאהבתך יותר מכל, דווקא כאשר הוא ראוי לכך פחות מכל
אביגייל בת ה-18 באה לבקש את חוות דעתה של אמה יהודית על קניית הבגדים האחרונה שערכה עם חברותיה. אביגייל הוציאה בגד אחר בגד מהשקית ויהודית נשכה שפתיה...
2880 צפיות
הילד לא הולך בתלם
אחת האפשרויות הנעימות יותר היא לפתוח בשיחה בין הילד להוריו כשהוא רוצה לספר, או יותר נכון לעדכן אותם על שינוי בדרכו, על החלטתו לפרוש מהדרך.rnאופציה...
2851 צפיות
שלבי גידול הילד והתפתחותו
על ידי רחל פישר על Jul 17, 2022
התינוק האנושי זקוק לטיפול ויחס מרגע צאתו לאוויר העולם. זאת להבדיל מבעלי חיים,
שמסתגלים יחסית במהרה לטבע ועומדים ברשות עצמם. במאמר זה נציג- בדרך החסידות והקבלה, את ארבעת שלבי ההתפתחות:
שלב העיבור: שלב בסיסי בהתהוות העובר שיש לו השלכות פיזיות ונפשיות לעתיד.
שלב היניקה: מלידה עד גיל שנתיים.
שלב החינוך: מגיל שנתיים-שלוש עד גיל 12-13.
שלב ההתבגרות: מגיל 12-13 עד 18-20.
חשוב להורה להכיר את שלבי ההתפתחות על מנת שידע לתת מענה לצרכי הילד בכל שלב.
שלב העיבור:
כאמור, גוף העובר מתהווה בבטן אמו לעומת נפשו אשר לכאורה נמצאת בתרדמה.
למשל- יש לו עיניים ואוזניים, אך הם לא בפעולה. גם את מזונו הוא מקבל בצורה אוטומטית דרך הטבור של האם למרות, שיש לו פה. התודעה- המחשבה שלו נמצאת במעין הקפאה. עם כל זאת, המאפיינים הבסיסיים של גופו ונפשו נקבעים בו, המאפיינים הייחודיים מוטבעים בתוכו. העובר מנותק רגשית מסביבתו, ומה שנבנה בו הוא הטבע הבסיסי שנחקק בו טרם השפעת הסביבה. כגון: מבנה הגוף, צבע העור והמזג הבסיסי שלו.
יש לציין, שמרגע היוולדו, התינוק מתחיל להיות מושפע מסביבתו. אבל, הטבע הבסיסי שהוטבע בו, חשוב שיישאר גם בהמשך, כי זה הטבע הראשוני של עצמו ומתוך זה הוא יתפתח. כלומר, לכל אדם תכונות ייחודיות משלו, הוא אמור להכיר אותן לפתח אותן, לאזן אותן, וחלילה לא להתכחש אליהן.
אדם שמנסה להתכחש לטבעו פוגע בתכונות הבסיסיות שהבורא טבע בו, וזה עלול לפגום בהתפתחותו בהמשך.
כיצד על ההורים להתייחס לשלב הזה?
בהריון לא ניתן להשפיע על העובר בצורה ישירה, אלא בעקיפין. תפקיד האם לשמור על עצמה ובריאותה, על מנת שתוכל לספק לעובר את צרכיו כדי שיתפתח בצורה מיטבית ויוולד בזמן המתאים.
הקבלה של הטבע הראשוני של הילד אמורה לבוא לידי ביטוי בעתיד: כגון, אם שתאמר לבתה: "רציתי בן, ונולדה לנו בת" מבטאת בדבריה אכזבה וחוסר קבלה. או אם נולד בן אקטיבי ומלא מרץ, ואימו העייפה תאמר לו: "קיוויתי שייוולד לי ילד רגוע ושלו". אמירה כזו עלולה לערער את הקבלה הראשונית של הילד את עצמו.
לסיכום: ההורה אמור "לזרום" עם הילד על כל שלל מאפייניו, לקבלם ולכבדם בדיוק כפי שהינם, ולסייע לו להוביל עצמו בהתאם לתכונותיו.
שלב היניקה:
התינוק בשעה טובה ובעז"ה יצא לאוויר העולם. כיצד עלינו לנהוג כהורים?
בשלב הזה התינוק זקוק לאהבה, חום, קירבה ונתינה ללא גבולות. נאמר במאמרי החסידות שהחלב הניתן לתינוק הוא בבחינת חסד, וכשהוא יונק ומקבל חלב הוא נהנה מחסד אינסופי שמקבל מאמו. התינוק יודע לבכות כשהוא מבקש דבר מה. זו הדרך שלו לבקש, והדמות המשמעותית שנמצאת לידו חייבת לספק לו את צרכיו, כי הוא תלוי בה לחלוטין. בזמן זה של חייו אי אפשר ולא נכון לחנכו. בשלב זה איננו מקנים לו הרגלים, אלא משפיעים עליו באהבה את כל מה שהוא מבקש.
אם למשל בגיל שנה וחצי האם מחליטה לתת לתינוקת אוכל בצלחת, והתינוקת אוכלת קצת ומפזרת הרבה על הרצפה, אין מה לכעוס עליה. התינוקת לא יכולה אחרת. היא עדיין אינה כשירה ללמוד את הגבולות בין הצלחת לאוכל ולרצפה. אם מצב זה לא נוח להורים, יש להם בחירה להאכיל את התינוקת, או לשלב בין השניים; חלק התינוקת תאכל בעצמה וחלק היא תקבל מההורה.
בשלב זה הגבולות בין ההורים לילד אינם ברורים, ועלינו כהורים לדעת להכיל זאת באהבה ובקבלה אינסופית. כאן אין ענין של פינוק. אם הורים נותנים לילדם לבכות לאורך זמן כי הם חושבים שצרכיו התמלאו במלואם, אין הדבר כן והתינוק חלילה יכול לחוות תחושת דחיה. איננו יודעים לעולם עד הסוף מה מפריע לו ומדוע צרח. מצב זה יכול ליצור בתודעה הילידית שלו תחושה של חוסר שאינו במקום, שהרי יש לו צורך והוא אינו מתמלא. מילוי צרכי התינוק צריך להיות עד הסוף וללא תנאי, בכדי שבשלבים מאוחרים יותר יהיה אפשר לחנכו ולהקנות לו הרגלים וגבולות של מה כן ומה לא.
בשלב זה של חייו התינוק לומד אט אט כיצד מתקשרים עם החוץ, עם הסביבה, ואת זה הוא לומד דרך התקשרותו עם הוריו. אם הוא מקבל יחס של אהבה ונתינה ללא תנאי, הוא יפנים שהמציאות סביבו היא טובה וחיובית, ואם חלילה יחווה רוב הזמן ביקורתיות ושלילת רצונותיו, הוא יחווה שהמציאות הינה מאיימת ומפחידה. במציאות זו הוא יחוש שרצונותיו ומאווייו אינם מתמלאים, וכך תופנם אצלו התחושה של פחד מפני חוסר שלא יתמלא, ובעתיד הוא ירגיש צורך להיאבק כדי לקבל את מה שהוא זקוק לו.
מתוך זה אנו למדים, שאם תינוק גדל עם אהבה ללא תנאי ובצורה יציבה, הוא יגדל עם תחושת רוגע וביטחון.
לסיכום: שלב זה מאופיין בנתינה וסיפוק צרכיו של התינוק ללא גבולות, תוך הענקת אהבה אינסופית. זהו "שלב ההורות" עליו דיברנו במאמר הקודם. שלב זה מוטבע בנפש הילד, ומלווה אותו גם בהמשך חייו. על שלב זה נבנה הנדבך השלישי, "שלב החינוך". שנרחיב עליו בשבוע הבא.
*הצעת עבודה עם הילדים לשבוע הקרוב: להביע רגשות אהבה ללא קשר לענין מסוים וללא שום התניה.
מאמרים חדשים
עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה
על ידי רחל פישר על Mar 10, 2024
כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור אחרת.להמשך המאמר ←
משנכנס אדר מרבין בשמחה
על ידי רחל פישר על Feb 14, 2024
אנו בתחילת חודש אדר א'. השנה ישנם שני חודשי אדר בגלל עיבור השנה. זאת כדי לאפשר לחג הפסח לנחות אצלנו באביב. חכמים כתבו שחודש אדר הינו חודש בו המזל מאיר לעם ישראל והשמחה מאפיינת אותו.להמשך המאמר ←
רגע לפני שמתחילות כאן מלחמות- היהודים... חלק א
על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024
חזרנו לשגרה והיא מבורכת. אנשים קמים בבוקר ויודעים מה עליהם לעשות; יש עבודה, לימודים, הילדים במסגרות. אבל "אליה וקוץ בה"; כשאנו נכנסים להרגלים הישנים, מתחילים גם להתעורר עוד כמה 'שרירים'. להמשך המאמר ←
מלחמות היהודים - חלק ב
על ידי רחל פישר על Feb 6, 2024
בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד אזרחים שלא גרים בביתם.להמשך המאמר ←
כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד
על ידי רחל פישר על Mar 29, 2023
אחד הצרכים החשובים לבניית ועיצוב עולמו הפנימי של הילד מתבטא באחדות ההורית. בספר הזוהר מובא, שהחכמה [המקבילה לאבא] והבינה [המקבילה לאמא] הם "שני רעים שאינם נפרדים לעולם".להמשך המאמר ←
פעולות
נושאי השאלות:
מאמרים
אירועים מהעבר
מאמרים שונים
חינוך עקיף - האם קיים דבר כזה?
אנו נוטים לתת משקל גדול להשפעתו של חינוך ישיר, כגון, דיבור ומעשים על חינוכם והתנהגותם של ילדינו. במאמר זה ננסה להוכיח שהמצב הזה לא בהכרח מדויק,...
עוד קצת על מידת השמחה, וכיצד ניתן להגיע אליה
כשקורה משהו לא טוב, בפרט שלא ציפינו לו, יש לנו אפשרות להיכנס לדכדוך ולעצב. אך נזכור שתמיד, אבל תמיד, זכות הבחירה נתונה לנו. אנו יכולים להחליט לבחור...
כיצד האחדות ההורית עוזרת בעיצוב זהותו של הילד
אחד הצרכים החשובים לבניית ועיצוב עולמו הפנימי של הילד מתבטא באחדות ההורית. בספר הזוהר מובא, שהחכמה [המקבילה לאבא] והבינה [המקבילה לאמא] הם "שני...
מלחמות היהודים - חלק ב
בשבוע שעבר דיברנו על כך שהשגרה חוזרת אט אט לחיינו, למרות שעדיין מתקיימת לה מלחמה עקובה מדם בדרום ובצפון. החטופים עדיין לא שבו לביתם, ויש הרבה מאד...
הילד לא הולך בתלם 2
במאמר הקודם עסקנו בהבנת התופעה בה הילד שלנו, בו השקנו עמל וטרחה, בו זרענו חינוך ותקווה, לא הולך בדרך אותה התווינו. במאמר זה ננסה להבין ולבחון את...
